24 februari 2011

Van Vorno naar Ruby

Alweer donderdag vandaag. De 'giorno senza' op fietsgebied van gisteren hebben we gebruikt voor ons eerste uitstapje: met de bus naar Vorno, ca. 7 km bezuiden Lucca. Ik wilde Mary-Anne laten zien waar ik met 5 Utrechtse fietsvrienden verbleef tijdens een geweldige fietsweek in september jl.

 

Het is de grote witte villa links op de foto. Ruime tuin met zwembad er omheen, fraaie hellende oprijlaan. Olijfgaarden rondom, het kerkhof nabij. Nou ja, het was een verblijfplaats 6 fietsheren waardig. Op onze (bewegwijzerde) rondwandeling in de directe omgeving kwamen we langs nog veel meer van vergelijke villa's, vele daarvan kennelijk ook te huur, al of niet appartementsgewijs.

      

Het was een mooi ommetje onder de strakblauwe hemel; het zonnetje zette de Mimosa mooi in het licht en lokte het Muurhagedisje naar buiten voor misschien wel diens eerste zonnebad. Voor vertrek naar Lucca sloten we af met een tyische Italiaanse lunch in La Bettola (= obscure kroeg).

Het is het op moment van schrijven (ca. 9 uur)  nog wat fris. Over 2 uurtjes vertrek ik voor een extensieve duurtraining van ca. 90. De relatieve rustdag van gisteren kwam goed uit na het best intensieve parkoers van dinsdag jl. met Paladino en (deels) Christiana.

Voor de start, het zwarte hondje Igor valt weg tegen de achtergrond van zijn baasje


Het zat hem niet in de lengte (62 kms) maar in het aantal klims (4) van gem. ca. 4 km in combi met het stevige tempo. Voor mij nieuw gedurende dit verblijf was de klim van Camaiore naar Pedona. Dat is een zeer onregelmatige, het enige regelmatige is de terugkeer van percentages boven 10 %. Maar bijna boven mocht ik wel op de foto met de adelaar. Ik zie het maar zo: hier kreeg ik de goedkeuring van Federico Bahamontes, die andere adelaar (van Toledo).



Wat zo goed als alle klims hier in de omgeving met elkaar gemeen hebben is het feit dat er nauwelijks verkeer is maar wel fraai door het bos lopende haarspelden met hier en daar mooie vergezichten en stimulerende diepgezichten ('daar ben ik vandaan geklommen'). Juist deze aspecten en uiteraard de hogere temperaturen en de locale ambiance maken het fietsen hier ten opzichte van Nederland tot zo'n groot genoegen. Je moet wel voor lief nemen dat de sommige niet te vermijden wegen in de dalen druk kunnen zijn met autoverkeer. Veel afslaan is beter. Dan moet je wel omhoog, dat dan weer wel.

Ik zal de komende dagen eens kijken wat 'ze' (de kranten) hier schrijven over Riccò en over Berlusconi. De Kaiser Chiefs hebben voor de laatste een leuk liedje geschreven:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten