13 oktober 2012

Retrorijden in Toscane 4 (Slot)

L'Eroica- terug- en vooruitblik

Nog maar eens L'Eroica samenvatten, vooral in foto's. Die geven de sfeer een klein beetje weer, al gaat er uiteraard niets boven zelf deelnemen, en het hele gedoe ondergaan.

Lees over de ervaringen van stoere Peter Valkema, een van de 5 à 7 % deelnemers aan de langste afstand. Hier nemen wij onze Eroica-pet af voor de echte helden van de dag. In het stikkedonker van start, non si vede niente.

Verslag van Peter


In het donker van start gaan, niet niks.... foto's Jared Gruber
Meer fraaie foto's van Jared: http://www.cyclingtips.com.au/2012/10/leroica/

Ik vond het in mijn eerste deelname een fantastisch evenement, zowel qua (romantische?) ambiance, als zeker ook wat er aan inspanning werd gevergd van de fietser. Dat was bepaaldelijk niet mis, door de combi van aard parkoers en mindervermogende fietsen waartoe je bent veroordeeld als deelnemer. Die moeten tenminste 25 jaar oud zijn, en zonder de moderne frutsels als klikpedalen etc, waarmee we zo verwend zijn geraakt. Ik reed met een tamelijke barrel uit 1952, geheel in Eroica-passende stijl, maar ik voelde me wel wat gehandicapt vanwege matig functionerende versnelling en remmen. Uiterst lastig op de af en tioe wel behoorlijk steile hellingen (> 15%) die je dient te overwinnen. Volgend jaar wil ik er weer bij zijn. Ik heb me al verzekerd van een betere fiets, die intussen wel aan alle Eroica-voorwaarden voldoet, nl.  een Colnago uit 1981. Mij door vriend Luca uit Lucca aangeboden. Prachtig en heel aardig van Luca, die ook al mijn retourvervoersprobleem na afloop van L' Eroica soepeltjes oploste. Hulde!. Kan ik toch mijn best doen op een 30 jaar makkelijker fiets ten opzichte van de Atala waar ik het nu op moest doen!

Ik hoop volgend jaar de middenafstand (135 kms) te rijden. Dat kan wel bij daglicht. Met andere fietsmaat Dario heb ik al afgesproken dat we (met de dames Genny en Mary-Anne) een dag tevoren neerstrijken in een aangenaam oord, zodat (opdat) we de formaliteiten (rugnrs halen etc) tijdig kunnen verrichten en op DE dag op tijd van start kunnen gaan.

In het volgende blog gaan we obver tot de orde van de dag, waar nochtans nog het nodige in gewielgerend zal worden. Voor nu nog een foto-impressie. Excuus voor als u mocht vinden dat ik te veel in beeld kom.
 
 Voor de start (Gaiole in Chianti)



Bosbrandweerman

Met Genny na de eerste klim

Onderweg

Ravito (het was goed van eten en drinken)
 
Shirtje kopen? Bijna nieuw!

Dario reed op een Moser uit 1985


EROICA-resten


1 opmerking:

  1. Ha Yupi,

    vandaag in de Volkskrant 4 (!!) pagina's, 2 colums, etc, over het feit dat Rabo er mee stopt. Armstrong, hoe getalenteerd ook, houdt zijn kop over hoe het er allemaal aan toe is gegaan. Dit gaat verder dan af en toe een pilletje, dit is je reinste, systematische overtreding van de regels der sport. Manipulatie, list en bedrog. Het laatste woord is echter nog lang niet gesproken. Ook in Italië zal de beerput nog verder open gaan.
    Ik ben in de war Joep.

    Hoe zit jij hier in? Vind je het nog leuk?

    BeantwoordenVerwijderen