11 oktober 2012

Het leven na L' Eroica

Na L' Eroica

Na de aanslag op de benen die L'Eroica wel degelijk was heb ik het twee dagen kalmpjes aan gedaan. Mede gedwongen trouwens door de enorme regenval waardoor Toscane op dinsdag werd getroffen: meer dan 150 mm in een paar uurtjes. De straten hier in het oude centrum waar we verblijven verkeerden in kolkende bergriviertjes. Op straat gaan (ik zeg: naar de bakker) betekende niet alleen een nat pak, maar ook vanonder tot aan de knie zeiknat. Nee, bepaald geen fietsweer.

Niettemin: de temperaturen zijn nog fietsfijn aan de hoge kant, tot nu toe tussen de 20 en de 26 graden (ook met die regen), al is het de laatste dagen wat meer richting 20 dan in die van 26; het zijn hier zo'n beetje de gemiddelde waarden voor deze periode. Als afterparty heb ik al weer een paar mooie rondjes gefietst met mijn  normale racer; hier is dat mijn Viner- Mitus compact, van Paladino in huur betrokken voor een uiterst schappelijke prijs. Op donderdag (vandaag op het moment van schrijven) deze, met Dario http://connect.garmin.com/activity/232301925. Prachtige lange klim naar Pescaglia. We wilden eigenlijk verder, maar aan de andere kant van de col kwam de regen opzetten. Dus gezwind  de superafdaling over prima wegen ingezet, terug naar Lucca. Wat is dat lekker, dat haarspeldrijden met bijna geen verkeer. Vandaag reed ik in Chronò-kostuum, ik sta nu eenmaal sotto contratto bij Paladino. Maar wel met de WK-sokjes van corridore Jasper Ockeloen, goeie NLD-belofte, die vorig weekend nog als lid van de nationale selectie de kleine Ronde van Lombardije http://www.piccologirodilombardia.it/Prj/Hom.asp beëindigde op een meer dan verdienstelijke 15e stek. Zonder zijn val in de laatste afdaling had hij mee kunnen sprinten voor de tweede plaats. Jasper biedt op zijn site http://www.sockeloen.nl/ een keur aan mooie wielersokken aan tegen fijne prijzen. Je kan er hier in omgeving Lucca prima mee voor de dag komen, heb ik gemerkt. Op woensdag reed ik nog een mooi Monte Magno-rondje, DE berg van Claudio Gaudianello, beroemd geworden omdat hij aldaar met een persoonlijk aangereden wild zwijn  op zijn rug gebonden toch als eerste wist boven te komen; debuit werd eerlijk verdeeld onder zijn behulpzame ploegmaats ( zie een van de eerdere blogs) De wilde zwijnen richten momenteel trouwens volgens de kranten heel wat schade aan her en der, en we missen Gaudianello.

De temperatuur mag dan op het min of meer normale niveau liggen, duidelijk boven het jaargemiddelde ligt het obesitasniveau van de nog altijd grote menigte aan binnenstadwandelaars alhier. Momenteel zijn er zeer vele Amerikaanse toeristen in de stad, zo valt op. Er zijn hier sowieso nog heel veel toeristen op bezoek, voor een paar dagen, of hooguit een weekie. Het geluid van de rolkoffertjes, van zowel inkomende als uitgaande gasten der stad overheerst alle ander geluiden, ook de herrie die door de bouwers van de megatenten op bijvoorbeeld het centrale Piazza Napoleone voor het komende Comics-festival worden geproduceerd.

WK en L'Eroica 2013

Tussen 22 en 29 september volgend jaar worden hier in Toscane de Wereldkampioenschappen wielrennen betwist. We gaan er even van uit dat de sport na de berichten van vandaag dan nog niet is opgeheven. Op zondag 29 september gaat hier in Lucca de mannenkoers van start, met een rondje over de fameuze Muren die de oude stad omgorden,
waarna het via Tafi en Ballerini (zal ik maar zeggen) in lijn naar Florence (Firenze) gaat waar het lokale circuit met pittig klimmetje nog een aantal keer zal worden gerond. Na 280 kms of daaromtrent is de nieuwe champ bekend. Wie, o wie gaat dat worden? Heel wat potentiële deelnemers hebben hier in de buurt een onderkomen, en dus parkoerkennis. Ik heb wel iemand in gedachten. Hoe ook: dit is het parkoers:



Ik zal de route komende weken eens gaan verkennen. Daarna zal ik dan verklaren waar er gedemarreerd dient te worden :). Maar dat blijft uiteraard onder ons.

Er wordt hier al druk warmgelopen voor het evenement. Onder leiding van de heer Nencini (volgens mij zoon van Gastone, vincitore van de TdF in 1960, de Leeuw van Mugello) wordt er hard aan getrokken.

Uiteraard wil men het succes van Valkenburg best overtreffen. Voor de organisatie en het verloop aldaar bestond hier in de pers veel bewondering.

Meefietsende makelaar Dario is druk doende om voor zijn clientele een package deal op te zetten: aantal begeleide fietstoertjes door het Toscaanse land, bezoek aan WK, deelname aan L'Eroica. Dat doen er meer. Het gaat druk worden eind september/begin oktober hier in Toscane, zo veel is zeker. Ook hier in Lucca. Wil je deze evenementen bezoeken, c.q. er aan deelnemen.... schrijf tijdig in voor L'Eroica (begin volgend jaar; dit jaar was de inschrijving al na minder dan een dag vol) en regel tijdig een prettig onderkomen. Nu is het daarvoor het moment als je een prettige logeergelegenheid zoekt rond WK en/of Eroica. Als je volgend jaar augustus op het lumineuze idee mocht komen dat bij een van beide wil zijn... alle kans dat je naast alle potten piest. Ik heb inmiddels raak gepiest.

Morgen maak ik mijn Eroica-blogje van gisteren af. FF wachten op een paar foto's nog.

De groeten.






2 opmerkingen:

  1. Mooi verslag Joep! Gelezen met weemoed naar Toscane. Je tip om er een combi verblijf van te maken neem ik zeker ter harte. Wat betreft de plek voor een mooie demarage in de profkoers, die weet ik wel...... de klim van Vinci naar San Baronto. Blijft een lastig ding, niet lang, niet kort, niet stijl, niet flauw, maar juist daarom zo veradelijk, zeker als de zon brand en er geen zuchtje wind staat tegen die bergrug. Groet, John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de duidelijkheid: inschrijven voor de Eroica 2013 kan ws. pas in maart. Goed in de gaten houden, het is zo vol. Zeker in 2013 veel belangstelling te verwachten, uit heel de wereld, mede door combi-mogelijkheid met bezoek aan WK. Advies: abonneer je op de nieuwsbrief: http://www.eroicafan.it/index.php?option=com_acymailing&view=user&layout=modify&Itemid=186&lang=it

      Verwijderen